Historie
- Homepage
- Over De Hallen Studio’s
- Historie
De Remise Tollensstraat, oorspronkelijk genaamd Westelijke Tramremise, werd in 1902 in gebruik genomen en was een remise van de Gemeentetram Amsterdam, sinds 1943 beter bekend als GVB. Naast stalling van elektrische tramwagens fungeerde het complex ook als centrale werkplaats en onderhoudsplaats van de Amsterdamse bussen.
Nadat de stalling van de trams en het onderhoud van de bussen overgeplaatst werd naar andere locaties, bleef de Remise Tollensstraat alleen nog in gebruik als werkplaats. Dit veranderde in 1996 toen de GVB de nieuwe hoofdwerkplaats in Diemen-Zuid in gebruik nam. Vanaf dit moment vonden de museumtrams van het Amsterdams Openbaar Vervoer Museum (AOM) onderdak in de tramremise, alsmede diverse kleine creatieve bedrijven.
In 2005 werd het complex ontruimd in opdracht van het toenmalig stadsdeel Oud-West. Er werd haast gemaakt met de verwezenlijking van plannen om het te verbouwen tot een cultureel centrum De Hallen voor Amsterdam-West, met onder andere een theater en bibliotheek. Desondanks stond het complex zeven jaar leeg en hebben krakers er onderdak gevonden totdat begin 2013 de verbouwing begon tot De Hallen.
De Passage
Levensader van de Hallen is de Passage die de Bilderdijkkade en Ten Katemarkt met elkaar verbindt. De Passage bestaat uit twee delen. Het eerste, grote deel loopt van de Ten Katemarkt tot de Tollensstraat. Het tweede, kleinere gedeelte bevindt zich in hal 17, de vroegere paardentramremise, en loopt van de Tollensstraat tot de Bilderdijkkade.
Aan de grote Passage bevinden zich de entrees van vrijwel alle gebruikers van de Hallen, met uitzondering van Hotel de Hallen en Kindercentrum Wereldkids. Door de openbare functie die de Passage heeft, is het de ideale plek voor speciale markten zoals Indie Brands, exposities, rode loper voor de Filmhallen of catwalk bij modeshows.
De gebruikers
Tramremise de Hallen heeft een grote diversiteit op het gebied van gebruikers. Tijdens het indelen van de ruimten is er rekening gehouden met de beoogde functies, om zo de oorspronkelijke staat van het Rijksmonument zoveel mogelijk te behouden.